Samhall

Vår största utmaning men kanske också vår största framgång. Med ny positionering och konsekvent retorik har Samhall gått från ett missförstått varumärke till ett globalt fenomen.
Problem
Samhall var länge iskallt och sågs av allmänheten som en skyddad verkstad. Trots att man var ett vinstdrivande företag trodde många att Samhalls uppdrag bara var att ge funktionsnedsatta sysselsättning.
 Detta ville man ändra på, och Cabomba fick i uppdrag att ta fram en tydligare och mer affärsmässig position.
Lösning
Då Samhall förenar individnytta och kundnytta med samhällsnytta tog vi tillsammans fram marknadspositionen Sveriges viktigaste serviceleverantör.
Vi tog fram en ny retorik och kundlöfte som byggde på uttrycket: Bara funktion. Inga hinder. I samband med strategin gjordes också en ny tydligare paketering av Samhalls tjänster. Målet var att få bort fördomarna och öka attraktionen i Samhalls erbjudande. Under resan har vi gjort ett antal strategiska kampanjer. Och underlag för implementering i organisationen.
Resultat
Samhall har under 2013 gjort en markant ökning i NKI och dragit ifrån sina närmaste konkurrenter ISS och Sodexo. “Samhall in i finrummet. Samhall var förknippat med osynliga medarbetare och fördomarna var många. I dag vill de viktigaste beslutsfattarna stå sida vid sida med Samhall”. Resumé mars 2014. Idag har Samhall fått upp en popularitet och efterfrågan man aldrig sett tidigare.
 ”Samhall har aldrig varit så eftertraktade som nu”, säger Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall. ”Det är första gången vi är tydliga i vad vi är.” Bland de största kunderna idag märks Swedbank, Ericsson, Volvo, ICA och IKEA.