SVT

Ett fantastiskt företag men med diffusa gränser mellan kanalerna. Vi redde ut begreppen och hittade en korg varumärken med fantastiska styrkor och egenskaper.
Problem
SVT behövde tydligare och mer differentierande positioner och ny grafik på sina kanaler för att behålla sin ledande ställning på marknaden. Problemet för SVT var att de flesta tittarna var barn eller äldre. Så det var viktigt för SVT:s kanaler att även attrahera människor mitt i livet för att leva upp till sitt uppdrag att göra tv om alla och för alla.
Lösning
Först tog vi fram en övergripande position: Första tv-huset som gör program om alla, för alla, på ett intressant och underhållande sätt. Därefter tog vi fram strategier bestående av position, ledord, retorik och tittarlöfte för respektive kanal (SVT1, SVT2 och Barnkanalen). Vi gjorde också ett ”moodboard” för kanalerna som underlag för den kanalernas nya grafik. För SVT2 gjordes även en strategisk reklamkampanj med löftet: Intressant. På riktigt. Målet var att förflytta SVT från uppfattad tråkig och opersonlig till intressant och underhållande.
Resultat
I mars 2012 skrev Dagensmedia.se att SVT mosat konkurrensen och ökat med 3,5 procent i målgruppen 12-59, samtidigt som TV4 tappat 10,8 procent i målgruppen. Playtjänsterna går starkt framåt, och SVT drar ifrån – står nu för 70 procent av sammanlagd tittartid. Dagensmedia.se januari 2014.